" Down In A Hole, Feelin' So Small
Down In A Hole, Losin' Control
I'd Like To Fly
But My Wings Have Been So Denied"

Miten musiikki voi vaikuttaa muhun näin vahvasti? Kuuntelen musiikkia lähes koko ajan kotona ollessani, ja kuuntelen musiikkia mielialan mukaan. Jokaiselle fiilikselle löytyy oma musiikkinsa. Ja sitten jos ei ole varma, millä tuulella on, niin tällainen masentava (mutta loistava) musiikki voi aiheuttaa voimakkaitakin tunnereaktioita.

Tästä pääsen sopivasti toiseen ajatukseen, joka minulla on ollut viime aikoina. Pienestä asti olen saanut nähdä omien vanhempieni sekoiluja, suurin osa niistäkin pimitettiin minulta ollessani vielä pieni. Nuorempana saatoin olla hyvinkin sinisilmäinen ja herkkäuskoinen. Kaikki muuttui kun sain tietää lisää äitini päihdeongelmista. Alkoholistihan äiti on ollut jo kauan, mutta muista huumeista ei minulla ollut tietoakaan. Nuorempana en tiennyt paljoakaan eri huumeista ja pilvikin oli jo tarpeeksi paha sana. Löysin siis kerran äitini pilvikätkön etsiessäni tupakkaa salaa (olin yläasteella), ja olin järkyttynyt. Nyt kun sanon tämän, se kuulostaa melkein hilpeältä, mutta olin silloin niin järkyttynyt. Olin niin järkyttynyt, että seuraavan kerran kun näyttäydyin äidin edessä, oli minulla suussa ainakin 10 tupakkaa. Halusin järkyttää äitiä. Äiti pelästyi kun kerroin tietäväni hänen pilvenpoltostaan. Sen jälkeen olin kuullut mm. siskoltani vanhoja juttuja, että äitini on kokeillut huumeita ensimmäisen kerran jo 15-16 vuotiaana. Ja että pari vuotta sitten viimeksi äidilläni on ollut vaikka ja mitä riippuvuuksia, joista minulla ei ollut tietoakaan, minä kun luulin KAIKEN johtuneen pelkästään viinan juonnista. SILLOIN kaikki muuttui minun maailmassani. Minun henkilökohtaisessa maailmassani, tai minun käsityksestäni maailmasta. Kuinka saatoin olla niin tyhmä? Etten ollut huomannut sitä kaikkea. Tosin, jälkeenpäin olen saanut kuulla, että pilvenpolttoakin meillä kotona yritettiin aina piilotella minulta, toisaalta ihan hyvä juttu.

Pienenä päätin, etten koskaan koske mihinkään huumeeseen, lukuunottamatta alkoholia. Pilveä tosin olen muutaman kerran elämässäni poltellut, ja täytyy sanoa sama mitä monet muutkin ovat sanoneet, että pilvi on monella tavalla parempi vaihtoehto kuin viina. Kenellekään, painotan sanaa KENELLEKÄÄN, ei sovi viina. Ihan sama kuinka kovalta haluaa näyttää ja sanoa, että "minä osaan juoda viisaasti ja viina ei muuta minua", niin kyllä se muuttaa kun tarpeeksi juo. Vaikka itsekin välillä (tosin hyvin hyvin harvoin) syyllistyn viinan juomiseen, niin niiden kertojen jälkeen olen ajatellut, että viina ei kyllä kuulu hauskanpitoon. Enkä nyt todellakaan millään tavalla sitä kannabistakaan suosittele kenellekään, siinäkin on niin paljon muita haittavaikutuksia. Mutta silti mielestäni kannabis olisi laillistettava, kun kerta tupakkaakin on laillista poltella. (En vieläkään voi käsittää mitä hienoa tupakan polttamisessa on.)

Pointti, se ajatus mikä minulla alussa siis oli, on se, että vaikka olen pienestä ollut kovin huumevastainen, niin toisaalta ymmärrän miksi jotkut sortuvat siihen vaikka itsekin tietävät että siitä ei seuraa MITÄÄN hyvää ja  loppuelämä on hyvin luultavasti menetetty jos menee sellaiseen mukaan. On surullista katsoa vierestä, kun läheinen on ongelmissa. Ja sen takia, että on nähnyt kaiken, että miten oma läheinen on niihin ongelmiin joutunut alunperin, auttaa ymmärtämään, miksi ylipäänsä jotkut huumeita käyttää. Huumeidenkäyttö on luultavimmin joko: eskapismia tai itsetuhoisuutta. (Yritän nyt olla joku psykologi, vaikken itse aiheesta voi sanoa tietäväni juuri mitään.)

EIkä minulla mitään huumeita vastaan sinänsä olisi, jossei siitä yksinkertaisesti olisi haittaa sekä itselleen että muille. Minusta jokainen ihminen saa tehdä mitä haluaa, niin kauan kuin ei muita loukkaa. Mutta joillakuilla päihdeongelmaisilla on sellainen käsitys, ettei oma päihteidenkäyttö haittaa ketään muuta, joka taas ei ole aivan totta. Vaikka esim. alkoholin juominen on täysin laillista täysi-ikäisenä, ei se tarkoita todellakaan, että sitä kannattaa harrastaa. Tottakai on surullista menettää itselleen tärkeä ihminen päihteille. Ihmisille kun on kehittynyt tunne nimeltä MYÖTÄTUNTO. Mutta mitä voit siinä tilanteessa tehdä?